پسته یکی از با ارزش ترین و مهمترین محصولات باغی کشور است. به طوری که درآمد حاصل از فروش پسته صادراتی در سال 1395 بیش از دو میلیارد دلار بوده است که حدود 4 درصد ازصادرات غیر نفتی را تشکیل می دهد. در شرایط کنونی حدود 41% از تولید و بیش از 61% از صادرات جهانی پسته در اختیار کشور ما قرار دارد و درآمد ارزی حاصل از صادرات پسته به بیش از دو میلیارد دلار در سال بالغ می شود.
جایگاه کشاورزی در صادرات غیرنفتی
در حال حاضر بخش کشاورزی حدود 11 درصد از کل اقتصاد کشور را شامل می شود و بیش از 3،900،000 نفر دراین حوزه مشغول به فعالیت هستند. با وجود ثابت ماندن میزان نیروی کار و سطح برداشت و همچنین استفاده از فناوری های روز و رویکردهای نوین، میزان تولید در بخش های مختلف کشاورزی به صورت گسترده ای افزایش یافته است. به طوری کلی برداشت محصولات کشاورزی در سال 97 به بیش از 70 میلیون تن رسیده است.
کشاورزی یک فعالیت اقتصادی است که کمک قابل توجهی به تولید ناخالص ملی یک کشور، زنده ماندن بخش روستایی و انسجام اجتماعی کرده است. بهبود کمی و کیفی تولید در بخش کشاورزی برای توسعه اقتصادی در اغلب کشورهای در حال توسعه به شکل عرضه سبد غذایی با قیمت های پایین تر که استاندارد زندگی را افزایش می دهد، دارای اهمیت زیادی است. به ویژه در کشورهای فقیر که بیشتر درآمد خانوار در بخش خوراک و مواد غذایی هزینه می شود. به این دلیل تلاش های جهانی زیادی برای افزایش تولید و بهره وری بخش کشاورزی در کشورهای در حال توسعه انجام شده است.
باغ پسته منظم
مشکلات بخش کشاورزی
گاهی عملکرد ضعیف بخش کشاورزی در این کشور به کمبود سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی و فناوری که نوآوری در کشاورزی را بالا می برد، نسبت داده می شود. در اغلب برنامه های کمک بین المللی تاکید بر فعالیت هایی مانند آبیاری، بهبود کاربرد کودهای شیمیایی، ساختن آموزشگاه ها و انتقال فناوری های جدید کشاورزی وجود دارد. ولی بدون برنامه ریزی و ت های مناسب دولت دستاوردهای به دست آمده از این فعالیت ها نمی تواند اثر چندانی بر اقتصاد داشته باشند.
در جهان کنونی تولید به منظور فروش در بازار صورت می گیرد واز سوی دیگر با توجه به جهانی شدن اقتصاد و جهت گیری هر چه بیشتر آن به سوی یکپارچگی، رقابتی شدن و در عمل گسترده شدن بازار ضروری است که عرضه کنندگان محصولات کشاورزی با علم مدیریت بازاریابی آشنایی پیدا کنند. افزایش تدریجی تقاضا برای محصولات کشاورزی باعث رواج فن و فنون جدید، وم انبار کردن، تبدیل، بسته بندی و توزیع محصول به خوبی احساس گردید.
نقش اصلی نظام توزیع، توزیع کالا، خدمات و محصولات است و در واقع در تولید ناخالص داخلی و اهداف کلان تعیین شده در برنامه های کشور در زمینه توسعه زیر ساخت های حمل و نقل، بهبود وضعیت شبکه ها وزیر ساخت های توزیع کالا، از نکات مهم جهت سازمان دهی مجدد زنجیره تامین کالا درکشور است. پیامدهای این تغییر، بهبود شاخص های اقتصادی کشور، به ویژه تولید ناخالص داخلی، ترانزیت کالا و تقویت جایگاه اقتصادی کشور در منطقه خواهد بود.
فروش پسته د سایت پسته دون
مشکلات فروش پسته
بحثی که در خصوص بازار پسته مطرح می شود، ناکارایی دراین بازار است. در این زمینه با مقایسه قیمت های دریافتی به وسیله تولید کننده و پرداختی به وسیله مصرف کننده سهم عمده ای از سود حاصل از تولید نصیب تاجران پسته می شود.
در سال های اخیر عملکرد باغات پسته به شدت کاهش یافته است. از طرفی هزینه های تولید در نتیجه تورم بالای موجود در اقتصاد کشور در حال افزایش است. قیمت های پسته نیز عمدتا تحت تاثیر قیمت های جهانی محصول بوده و افزایش قابل توجهی را نشان نمی دهد. لذا سودآوری تولید این محصول کاهش یافته و احتمالا در سال های آتی نیز مجدداً به مقدار بیشتری کاهش خواهد یافت.
همچنین سیستم بازاریابی محصولات کشاورزی از مشکلاتی رنج می برد. بیشتر محصولات کشاورزی فصلی هستند و مشکل ذخیره سازی، حفظ تازگی این محصولات، حمل و نقل آن ها و فرایند پردازش و تبدیل آن ها وجود دارد.
همچنین زمان زیادی برای تولید محصولات کشاورزی لازم است. در این مدت طولانی، ممکن است شرایط بازار تغییر کند و کشاورزان نیز فاقد دانش صحیح، مهارت ها و توانایی ها کافی برای تصمیمات بازاریابی هستند.
لذا با وجود اهمیت غذایی و ارزش اقتصادی چشمگیر پسته، مشکلات زیادی بر سر راه تولید، بازاریابی و فروش پسته وجود دارد که تاخیر در برداشت محصول به دلیل بهرۀ اقتصادی بیشتر (از طریق افزایش وزن دانه و در نهایت افزایش مقدار تولید در واحد سطح)، نحوه فرآوری و عدم بسته بندی مناسب از جمله این موارد است.
در پایان لطفا با ارائه نظرات خود ما را در بهبود کیفیت ارائه محصولاتمان یاری نمایید. شما همچنین میتوانید جهت مطالعه بیشتر در این زمینه به صفحه اخبار و مقالات اهمیت محصول پسته و روش های تولید بیشتر پسته خندان مراجعه نمایید.
درباره این سایت